facebook

Logo Biznes-Osiedlowy.pl

Szukaj lokali handlowo-usługowych i rozkręcaj swój biznes!

więcej

Twój biznes osiedlowy

Wyszukiwarka mieszkań

miasto

deweloper

powierzchnia [m2]

liczba pokoi

Jak nie sprzedawać domu?

Planujesz właśnie sprzedaż domu? Ceny nieruchomości są bardzo wysokie, a problemy z pozyskaniem kredytów hipotecznych nie zachęcają kupujących do inwestycji. Dlatego do transakcji musisz odpowiednio się przygotować. Przedstawiamy najczęstsze błędy, które sprawiają, że oferty nie znajdują nabywców. Oto kilka porad, jak nie sprzedawać domu.





Brak planu sprzedaży

Pierwszym krokiem powinno być opracowanie planu sprzedaży. Wiele osób o tym nie pamięta uważając sporządzanie zadań do wykonania za niepotrzebną stratę czasu. Plan sprzedaży pomoże jednak usystematyzować kroki, które należy podjąć, aby znaleźć potencjalnych nabywców i zachęcić ich do zakupu. Dobra organizacja od początku jest bardzo ważna, pozwoli uniknąć niepotrzebnego chaosu.


Błędna wycena nieruchomości

Ceny domów są bardzo różne, w zależności od wielu czynników. Wpływa na nie między innymi: lokalizacja nieruchomości, jej stan techniczny i estetyczny, powierzchnia, funkcjonalność, ilość i rozkład pomieszczeń. Błędem wielu sprzedających jest podawanie bardzo zawyżonej kwoty. Wychodzą oni z założenia, że nabywca będzie mógł ją negocjować. Należy jednak pamiętać, że większość osób planujących zakup domu ma określony budżet, w którym musi się zmieścić. Dlatego oferty w dużo wyższych cenach są przez nich od razu odrzucane. Nie warto podawać w ogłoszeniach zaniżonych lub zawyżonych stawek. Wycena powinna być realna.
Warto skorzystać z usług rzeczoznawcy majątkowego, który dokona fachowej wyceny na potrzeby sprzedaży. Chcąc uniknąć dodatkowych kosztów, cenę można również ustalić samodzielnie. Ważne jest jednak, aby dokonać weryfikacji atrakcyjności swojej oferty na tle cen rynkowych.

Zgłoszenie domu do wielu biur pośrednictwa

Częstym błędem jest zgłoszenie domu do kilku lub nawet kilkunastu biur pośrednictwa w nadziei, że takie rozwiązanie przyspieszy sprzedaż. Trzeba pamiętać, że pośrednicy otrzymują wynagrodzenie w postaci prowizji od sprzedanej nieruchomości. W przypadku, gdy dom będzie znajdował się w wielu różnych bazach powstanie niepotrzebny szum informacyjny, a pośrednik nie będzie angażował się w jego sprzedaż, ponieważ występuje duże ryzyko, że utraci on wynagrodzenie na rzecz konkurencji.
W bazie nie pojawi się także lokalizacja oraz zdjęcia bryły budynku, aby potencjalni klienci nie próbowali na własną rękę dotrzeć do właściciela. A to oznacza, że Twoja oferta stanie się mniej atrakcyjna dla kupców.

Oferowanie domu nieprzygotowanego do sprzedaży

Domy wielopokoleniowe i budynki o bardzo dużej powierzchni nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem na polskim rynku nieruchomości. Największy popyt jest na kilkuletnie, nowocześnie wykończone domy w dobrym stanie technicznym. Warto przygotować budynek do sprzedaży. Osoby, które kupują dom z reguły nie chcą przeprowadzać generalnego remontu (chyba, że poszukują nieruchomości w niskiej cenie z tą myślą). Każda, nawet najmniejsza wada, obniża wartość domu. Dlatego warto wymienić wszystkie instalacje, odświeżyć wnętrza. Nie można również zapomnieć o podstawowych czynnościach jak dokładne wyczyszczenia pomieszczeń, czy schowanie rzeczy osobistych. Duże znaczenie ma także wygląd posesji. Warto naprawić lub pomalować ogrodzenie, uporządkować ogród, skosić trawnik przed domem.

Brak promocji oferty lub słaba promocja

Na portale ogłoszeniowe codziennie trafia tysiące nowych ofert z nieruchomościami. Aby oferta była dostrzegalna na tle innych, warto zadbać o odpowiednią promocję anonsu. Rozwiązaniem może być wykupienie wyższej pozycji w bazie. Warto jednak pamiętać, że niektóre serwisy najwyżej umieszczają najbardziej szczegółowe oferty, dobrze jest więc skrupulatnie wypełniać formularz. Nie należy także rezygnować z dodania dobrej jakości zdjęć, które podnoszą atrakcyjność nieruchomości w oczach kupców (zdjęcia powinny przedstawiać budynek, wnętrza, okolicę oraz uwzględniać atrybuty domu).
Działania w sieci można wspomóc promocją w najbliższym otoczeniu (w pracy, wśród znajomych), wywieszeniem informacji o sprzedaży na ogrodzeniu, lub powieszeniem ogłoszeń na tablicach informacyjnych w okolicy.

Częste zmiany warunków transakcji

Cena powinna być stała. Zbyt częste zmiany kosztów i warunków transakcji prawdopodobnie odstraszą kupujących, ponieważ mogą oni sądzić, że dom ma jakieś ukryte wady i dlatego kwota jest cały czas obniżana. Istotne jest, żeby przedstawioną w ofercie cenę odpowiednio argumentować, oczywiście wszystko w granicach rozsądku. Zbytnio przekoloryzowane ogłoszenie wzbudzać będzie podejrzenia.

Ukrywanie istotnych faktów dotyczących domu

Ogłoszenie przede wszystkim powinno być rzetelne. Należy w nim zamieszczać wyłącznie prawdziwe informacje, nie ukrywać faktów dotyczących domu (głośna okolica, autostrada tuż za posesją, zły stan dachu czy elewacji itp.). Nabywcy skrupulatnie oceniają logistykę, stan techniczny i estetyczny oglądanych budynków, dlatego przekłamania w ogłoszeniach będą skutkować tabunem zwiedzających, którzy i tak nie zdecydują się na zakup.

Zbyt emocjonalne podchodzenie do tematu sprzedaży

Podczas sprzedaży domu ważny jest kontakt z klientem. Warto wcześniej przygotować sobie odpowiedzi na przykładowe pytania, zadbać o to, aby dobrze prezentowało się nie tylko mieszkanie, ale również my sami. Uprzejmość upewni potencjalnego nabywcę, że jesteśmy osobami godnymi zaufania, co może pozytywnie wpłynąć na ostateczną decyzję o kupnie. Oczywiście sprzedaż domu należy potraktować, jak transakcję biznesową - ocenić jej potencjał na rynku, ustalić cenę i przekonać nabywców, że zakup jest dla nich znakomitą inwestycją.

Brak przygotowania nieruchomości do wizyt kupców

Wiele osób podchodzi do wyboru domu emocjonalnie. Warto stworzyć odpowiedni klimat, który przekona ich, że nasz budynek to nie tylko konkurencyjna oferta, ale i miejsce, którego zakup będzie prawdziwym spełnieniem marzeń. Przed wizytą potencjalnych kupców należy dokładnie posprzątać wnętrza, uporządkować posesję, przewietrzyć pomieszczenia. Możemy także dokonać małego „liftingu” - wystarczą pięknie upięte zasłonki, gustownie dobrane narzuty i obrusy, świeże kwiaty w wazonach, aby wnętrza nabrały zupełnie innego charakteru.

Niewłaściwe traktowanie klientów

Powodem niepowodzeń może być nie zły stan budynku czy jego wygórowana cena, ale nieodpowiednie traktowanie klientów. Warto umawiać się na konkretną godzinę wizyt i nie przesuwać tego terminu. Oczywiście termin musi być wybrany w oparciu od dyspozycyjność obu stron.

Gdy nie umiemy wyeliminować tych błędów lub nie mamy na to czasu, warto zlecić transakcję pośrednikowi nieruchomości, który zapewni profesjonalną obsługę całego procesu. Osoby z Częstochowy i okolic zapraszamy do współpracy z DiD Deptuła - Agencja Nieruchomości Częstochowa.



Wyraź swoją opinię/zdanie